۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۶۳۲۵۱۶

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۸ دی ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۸ دی ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 609 هزار تومان معامله می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه 8 دی ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۱۰/۰۸ 

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید  4 میلیون و 609 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 604 هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2 میلیون و 379 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 470 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 920 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 470 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1511 دلار معامله می‌شود.

همچنین در بازار سبزه‌میدان، قیمت طلای 24عیار 626 هزار و 400 تومان، هر مثقال طلا 2 میلیون و 38 هزار تومان تعیین شده است.

هم‌اکنون قیمت دلار در بازار آزاد 13 هزار و 100 تومان، قیمت درهم امارات 3 هزار و 626 تومان و قیمت پوند انگلیس 17 هزار و 317 تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز یکشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم  12 هزار و 950 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 12 هزار و 850 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 14 هزار و 250 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 14 هزار و 150 تومان است.

 

ایران در تولید سرنگ خودکفا شد

ابراهیم ولدخانی مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری مشترک فنی و سرمایه گذاری با شرکت پتروشیمی تبریز گفت: صنعت پتروشیمی صنعتی ارزش آفرین است که در سال گذشته نزدیک به 20 میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشته است و اگر این صنعت مورد حمایت و توجه بیشتری قرار گیرد، با درآمدزایی آن، نیازی به صادرات نفت خام نخواهیم داشت.

وی افزود: در صادرات پتروشیمی نیز به نوعی خام فروشی داریم چرا که می توانیم با ایجاد صنایع پایی دستی، محصولاتی که امروز صادر می کنیم را به محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر تبدیل کنیم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند تصریح کرد: ما گرید نساجی را به ترکیه صادر می کنیم، آنها تولید الیاف، پارچه و لباس می‌کنند و با ارزش افزوده چندین برابری به کشور بازمی‌گردانند.

ولدخانی با بیان اینکه "پتروشیمی شازند یکی از واحدهایی است که متنوع‌ترین محصولات را تولید می‌کند"، گفت: نزدیک به 5000 واحد تولیدی خوراکشان را از مجتمع پتروشیمی شازند تهیه می کنند و بیش از 100 هزار نیروی کار وابسته به فعالیت این مجموعه هستند.

وی ادامه داد: در زمان قبل از تحریم‌ها، ما در خصوص خوراک مورد بی مهری قرار می گرفتیم اما تحریم‌ها برای ما نعمت شد چرا که الان به جای آنکه ما مثل زمان قبل از تحریم‌ها دنبال خوراک باشیم، خود واحدهای پالایشگاهی دنبال ما هستند تا نفتا را از آنها بخریم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند از خودکفایی کشور در تولید گرید سرنگ خبر داد و گفت: زمانی که کشور مورد تحریم قرار گرفت، آخرین شرکتی که به ما گرید سرنگ می فروخت شرکتی از کره جنوبی بود که با فشار امریکا، این شرکت نیز فروش این گرید مرتبط با بحث درمان و سلامت را متوقف کرد، وزارت بهداشت، اربعین بود که اعلام کرد در تأمین سرنگ دچار مشکیلم و ما با توان داخلی، موفق به تولید گرید سرنگ شدیم و امروز کشور بی نیاز از واردات گرید سرنگ است و به مقدار مورد نیاز کشور، تولید این گرید صورت گرفته و از طریق بورس، در اختیار تولیدکنندگان سرنگ در کشور قرار می گیرد.

وی افزود: در حالی که بخش خصوصی بازارهای محدود افغانستان و عراق را در زمینه صاردات بنزین در دست داشت و در این بازارها تحت رقابت با کشورهای منطقه بودیم، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، مذاکره رودررو با مشتریان ما را آغاز کرد و ما دچار رقابت با این شرکت بزرگ داخلی شدیم، که این رقابت منجر به کاشه قیمت بنزین در بازار افغانستان و از دست رفتن بازارهای ما شد.

ولدخانی با اشاره به اورهال بی‌سابقه و گسترده در مجموعه 17 واحد تولیدی این مجتمع پتروشیمی، گفت: ما آماده‌ایم که هر مجموعه‌ای در کشور که نیاز به تخصص و توان فنی نیروهای متخصص پتروشیمی شازند دارد، این توان و تخصص را در اختیارشان بگذاریم.

در پایان این نشست، تفاهم‌نامه ای به منظور انتقال دانش فنی و سرمایه گذاری مشترک بین شرکت پتروشیمی شازند و پتروشیمی تبریز به امضا رسید.

 

خرید و فروش مسکن ملی تخلف است

وزیر راه و شهرسازی امروز در حاشیه افتتاح 243 دستگاه انواع ناوگان ریلی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تاکید می‌کنم خرید و فروش مسکن ملی تخلف است و هر کسی این تخلف را انجام دهد کد رهگیری آن را باطل می‌کنیم.

وی افزود:‌در صورت بروز این تخلف کد ملی درخواست کننده هم حذف می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد:‌اصلا این موضوع سودجویی و سوء‌استفاده است و اصلا چیزی وجود ندارد که خرید و فروش شود.

 

راه‌اندازی رسمی شرکت‌های قطار حومه‌ای از سال 99

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی امروز در حاشیه افتتاح 243 دستگاه انواع ناوگان ریلی داخلی در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ امروز روز متفاوت برای راه‌آهن جمهوری اسلامی است و اتحاد و همبستگی شرکت‌های سازنده ریلی و بهره‌برداران این صنعت جهت توسعه زیرساخت‌های ریلی مطلوب ارزیابی می‌شود. 

وی با اشاره به اتصال 5 استان به شبکه ریلی کشور اظهار کرد:‌ نیاز بود ناوگان بار و مسافر ریلی را گسترش دهیم و این فقط با توجه به توان داخل امکان پذیر بود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: صنعت داخلی ریلی در مسیر شکوفایی قرار گرفته است و همه حلقه‌های مفقوده تولید که وابستگی به خارج بود قطع شده است و شاهد این هستیم که لکوموتیو و واگن‌های داخلی وارد ناوگان می‌شود.

اسلامی گفت: وجه تمایز حرکت امسال تمهیداتی بود که دولت برای پشتیبانی از صنعت داخلی در تبصره قانون بودجه (12 و 18) داشت که این بر اساس تفاهم نامه اسفند 97 محقق شده است. 

وی بیان کرد:‌از ابتدای امسال 456 دستگاه انواع ناوگان وارد شبکه ریلی شده است، بازسازی سرمایه‌های فراموش شده احیا شده است، از برخی لکوموتیوها فقط اسکلت باقی مانده بود که آن را نوسازی و مدرن سازی کردیم.ضمن آنکه لکوموتیو ساخت داخل هم به مدار فعالیت آمده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سیاست دولت مبنی بر توسعه خطوط ریلی گفت: ریل‌باس‌ها در مسیر تولید است که این می‌تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند و از خودرو محوری به سمت ریل محوری برویم.

اسلامی با بیان اینکه آراستگی و زیبایی قطارها هم در دستور کار قرار گرفت،‌گفت:‌بیش از این رمپ متحرک ویژه معلولان در ایستگاه راه‌آهن نداشتیم که امروز به بهره‌برداری رسید.

وی گفت:‌ اولین پرداخت شرکت نفت از تبصره 12 اقدام شد و وزارت نفت هم حمایت کرد و استفاده از قطارهای حومه‌ای بر اساس پیمایش و کاهش مصرف سوخت مدنظر است.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که زمان رسمی شدن شرکت قطارهای حومه‌ای توضیح داد: مراحل قانونی آن را پشت سر گذاشته‌ایم و از لحاظ حقوقی و اجرایی تلاش می‌کنیم، این شرکت در سال 99 عملیاتی شود. هم تلاش می‌کنیم ساختار اضافه تشکیل نشود و روان سازی رخ دهد.

اسلامی همچنین با اشاره به افتتاح متروی هشتگرد در هفته جاری گفت: با احداث مترو هشتگرد که قطارهای آن آماده است این مترو در اختیار شرکت بهره‌برداری مترو تهران قرار می‌گیرد.

وی گفت:‌ امسال در راستای حمایت از تولید داخل به تولید کنندگان داخلی توجه کردیم و شرکتی مثل واگن پارس رکورد 20 ساله زد.

 

شاخص کل بورس 2086 واحد جهش یافت

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز (یکشنبه 8 دی 98) با جهش 2086 واحدی به رکورد جدیدی دست یافت و به رقم 369 هزار و 718 واحد دست یافت.

شاخص کل با معیار هم وزن 993 واحد افزایش یافته وبه رقم 118 هزار و 159 واحد رسید.

کارشناسان دلیل رکوردشکنی بورس را در هفته گذاشته و هفته جاری ورود نقدینگی سرگردان بازار به بورس می‌دانند که در غیاب رونق در بازارهای مسکن،طلا، سکه، ارز به ناچار به بورس اوراق بهادار ورود کرده است.

همچنین ورود به بازار بورس به دلیل نقض شوندگی، شفافیت، معاملات منصفانه و راحتی ورود و خروج به بازار و همچنین امکان ورود به بازار سرمایه به هر میزان از سرمایه باعث شده سرمایه گذاران خرد به حضور در بازار سرمایه رغبت پیدا کنند.

ارزش روز بازار که ناشی از ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس است به بیش از 1347 تریلیون تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس بیش از 5.9 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 664 هزار نوبت معامله و به ارزش 3422 میلیارد تومان دادو ستد کردند.

امروز پالایشگاه‌ نفت بندرعباس، فولاد مبارکه، پتروشیمی خلیج فارس، کشتیرانی جمهوری اسلامی، خدمات انفورماتیک و صنایع شیمیایی ایران در تقویت شاخص بورس اثرگذار بودند و نماد پتروشیمی پارس در کاهش شاخص موثر بوده است. 

امروز نمادهای پربیننده مربوط به بانک تجارت به قیمت هر سهم 488 ریال، بانک ملت 6243 ریال، سایپا، سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی، ماشین‌سازی اراک، سرمایه‌گذاری سایپا،‌بانک اقتصاد نوین و معدنی چادرملو و نیز قند ثابت خراسان بوده‌اند.

امروز در فرابورس ایران شاخص کل در پایان معاملات 48 واحد رشد کرده و به رقم 4823 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس به بیش از 227 تریلیون تومان رسید.

امروز معامله‌گران فرابورس به بیش از 1.8 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 329 هزار نوبت معامله و به ارزش 1514 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای پربیننده فرابورس شامل ذوب‌آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، توسعه و عمران استان کرمان، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، کشاورزی و دامپروری بینالود، کارخانجات صنعتی تبرک، بودند.

امروز نمادهای پتروشیمی مارون و مادیران، بیمه کوثر، مولد نیروگاهی جهرم، فرابورس ایران و تولید نیروی برق دماوند در تقویت شاخص فرابورس اثر گذار بودند و نماد صنعتی و معدنی گهر زمین در کاهش شاخص فرابورس اثر گذار بوده است.

امروز با پیام ناظر بازار برخی از نمادهای بورسی متوقف، برخی بازگشایی و برخی مشمول حراج معاملات و یا وقفه در معاملات شدند.

توقف نماد سرمایه‌گذاری پردیس، سرمایه‌گذاری صنعت بیمه، داروسازی امین، سرمایه‌گذاری بوعلی، توقف نماد سرمایه‌گذاری صنعت نفت، با پیام ناظر صورت گرفت.

در پیام دیگری بازگشایی نماد حق تقدم تولید فیبر ایران، بازگشایی نماد کاشی و سرامیک حافظ، شیشه همدان، بازگشایی سرمایه‌گذاری صنعت نفت، سازه پویش، صنعتی آمار و سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، شدند.

همچنین با پیام ناظر بازار وقفه معاملاتی در نماد حق تقدم سیمان شمال و نماد سیمان شمال انجام شد.

در پیام دیگری حراج مجدد نمادهای معدنی دماوند و حق تقدم سرمایه گذاری توسعه آذربایجان صورت گرفت.

همچنین وقفه معاملات نماد گروه صنعتی سپاهان،‌ نماد معاملاتی محصولات پارس، روی داد.

در پیام دیگری توقف نماد داروسازی کوثر انجام شد.

 

گندم‌ روسیه هفته آینده راهی ایران می‌شود

منابع تجاری گفتند، ایران در هفته‌های اخیر یک میلیون تن گندم از بازارهای بین‌المللی خریده است.

به گفته این منابع، احتمالا منابع خرید این خریدها، روسیه و برخی از کشورهای اتحادیه اروپا از جمله آلمان است.

یکی از منابع آگاه گفت: دو کشتی پانامامکس فله‌بر که با گندم‌های روسیه بارگیری شده‌اند، یکی از بنادر بزرگ روسیه را به مقصد ایران در هفته آینده ترک خواهد کرد.

یکی از مقامات اتحادیه تشک های صنایع غذایی ایران در ماه اکتبر گفت تهران در نظر دارد تا در سال جاری شمسی که در بهار 2020 به پایان می‌رسد، 3 میلیون تن گندم خریداری کند.

علی اکبر مهرفرد، معاورن وزیر کشاورزی ایران ماه پیش گفته است تهران یادداشت تفاهمی با روسیه و قزاقستان برای واردات موقت گندم امضا کرده است.

یکی از تاجران در مورد آخرین خریدهای ایران گفت: «ما باید ببینیم که حقیقتا چه میزان گندم تحویل داده می‌شود، زیرا نقل و انتقال مالی با ایران هنوز بسیار دشوار است.»

به نوشته رویترز، بیش از 20 کشتی حامل حدود یک میلیون تن غلات در ماه اکتبر به علت مشکلات پرداخت ناشی از تحریم‌های آمریکا  خارج از بنادر ایران سرگردان بودند.

انتظار نمی‌رود، شرکت‌های چند ملیتی فروش غلات در این خریدهای اخیر وجود داشته باشند. گفته می‌شود، دو تاجر خاورمیانه‌ای و یک تجارت‌خانه آسیایی در پست این خریدها قرار دارند.

به گفته یک تاجر: «من انتظار دارم یک میلیون تن از این گندم ها از روسیه و مناطق دیگر دریای سیاه تامین شده باشد.»

«درصورتی که مشکل پرداخت‌ها حل شود، احتمالا حدود 100 هزار تن گندم از آلمان تامین خواهد شد. همچنین مشکلاتی در مورد وجود آفت در گندم روسیه وجود دارد.»

 

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات